my cuk muncung.pls play with him while im not at home.tq

My Fav On9 Shopping

Were is daddy???




The Boy : ماما \ Mum
Ηaifa : يا عيون ماما \ yes, (You're) my eyes ?
The Boy : بابا فين \ where's daddy
Haifa : بابا نام \ daddy has slept
The Boy : يا سلام \ oh really
Haifa : عايز ايه \ what do you want
The Boy : عايز ادخل الحمام \ i want to enter the bathroom


Haifa : بطل يا ود انت شقاوة بقا ، و الا عشان روحي فيك متعلقة \ hey bοy stop playing, or you're doing that because you cought my soul
The Boy : يا ماما يالله بسرعة افتحي بقا \ oh Mum, come on and hurry up, open the door


The Boy : طب بصي هاقولك ، أنا أكلت الكوكو ، خلصت الكوكو ، كان حلو الكوكو ، و انا باكل الكوكو ، وسخت ايديا \ ok look, i'll tell you something, i ate the chicken, it has been finished, it was delicious, and when i was eating it, my hands became dirty
Haifa :طب بص هاقولك ، هاتروح على قوضتك ، و هاتدخل قوضتك ، و هاتطالع فوطتك ، و انا ثانية و جاية \ ok look, you should go to your room, and enter your room, and carry your hanky, and i'll be there in 1 minute

The Boy : طب خلاص خلاص خلاص \ ok, it's ok
Haifa : يالله خلاص خلاص خلاص \ ok, it's ok


Haifa : حبيبي عمل الواجب و الا اتنسى \ my kid has done him homework, or it has been forgotten
The Boy : يا ماما بكرة الجمعة ما فيش مدرسة \ Oh mum, tomorrow is friday, there's no school

Haifa : طب حقك على راسي يا حبيبي سوري \ ah it's ok, my kid, i'm sorry
The Boy : ماما عادي ، ماما ايزي ، ماما دونت ووري \ it's ok mum, mum it's easy, mum don't worry

The Boy : طب فين الدبدوب ، و القرد النونو ، و عروسة الباربي ، و الاورج الغربي ، و سبايدر مان \ ok, but where are my bear, and the little monkey, and the barbie, and the piano, and the spider man
Haifa :عايز كل ده\ oh do you want all of that


Haifa : طب بص هاقولك ، هاتروح للدادا ، و تقول للدادا ، و تجيبهوم دادا ، يابو نص لسان \ ok look i'll say something, you should go to your sibling, and say to him, and carry him, oh my kid
The Boy : it's ok, ok
Haifa : it's ok, ok
The Boy : it's ok, ok
Haifa : ok i understood, it's ok


Haifa : ابدا يا اخواتي مش معقول ، يكون ده دماغ واد في سنة اولى \ oh people, it's unbelievable, that it's a brain of a boy in the grade 1 ( he's thinking\talking as older people)

The Boy : بابا فين \ where's daddy
Haifa : بابا نام \ daddy has slept
The Boy : يا سلام \ oh really
Haifa : عايز ايه \ what do you want
The Boy : عايز أضربلو سلام \ i want to say hi to him __________________♥ ♥ ♥

Tahajjud Sembuhkan Segala Penyakit

“Dan pada sebagian malam bertahajjudlah dengannya sebagai tambahan bagimu.Mudah- mudahan Tuhanmu mengangkatmu ke tempat yang terpuji”. (Al Isra’: 79)
Mengapa Allah menyuruh kita bangun bangun di tengah malam untuk melaksanakan sholat tahajjud? Apa rahasia di balik perintah Allah tersebut? Apakah betul orang-orang yang bertahajjud di tengah malam akan diangkat Alllah ke tempat yang terpuji?
Sholat Tahajjud, Stress, dan Hormon Kortisol (Hormon Stress)
Siapa bilang ajaran dalam agama Islam hanya dogma & doktrin. Prof.Dr.Muhammad Sholeh, dosen IAIN Surabaya, telah mampu membantah pandangan tersebut melalui desertasi yang ia pertahankan sehingga mendapatkan gelar doktor dalam bidang ilmu kedokteran pada program pasca sarjana Universitas Surabaya, dengan judul “Pengaruh Sholat Tahajjud terhadap Peningkatan Perubahan Respon Ketahanan Tubuh Imunologik : Suatu Pendekatan Psikoneuroimunologi” , menyimpulkan jika anda melakukan sholat tahajjud secara rutin, benar gerakannya, ikhlas, dan khusyu’ niscaya anda akan terbebas dari penyakit infeksi dan kanker.
Hormon Kortisol Rendah
Desertasi ini melibatkan 41 responden siswa SMU Luqman Hakim Pondok Pesantren Hidayatullah, Surabaya. Dari 41 siswa, hanya 23 yang sanggup menjalankan sholat tahajjud selama 1 bulan penuh. Setelah diuji lagi, tinggal 19 siswa yang bertahan sholat tahajjud selama 2 bulan. Sholat tahajjud dimulai pukul 2.00 – 3.00 WIB sebanyak 11 roka’at, dengan dua roka’at sebanyak 4 kali dan ditutup sholat witir sebanyak 3 roka’at. Dan selanjutnya, hormon kortisol (hormon stress) dari 19 siswa tersebut diperiksa di 3 laboratorium di Surabaya (Pramitha, Prodia, dan Klinika). Apa yang terjadi? Para siswa yang sholat tahajjud dengan rutin dan ikhlas berbeda dengan siswa yang tidak melaksanakan sholat tahajjud. Mereka yang melaksanakan sholat tahajjud tersebut memiliki kadar hormon kortisol yang rendah. Hal ini menandakan mereka memiliki ketahanan tubuh yang kuat dan kemampuan individu yang tangguh sehingga mampu menanggulangi masalah-masalah sulit dengan lebih stabil.
Hormon kortisol adalah salah satu hormon stress. Kadar hormon ini semakin meninggi ketika kita dalam keadaan stress. Dengan kadar hormon yang meninggi kita lebih mudah berbuat salah, sulit berkonsentrasi, dan daya ingat kita kurang baik. Hormon ini oleh pakar kesehatan dijadikan tolak ukur untuk tingkat/derajat stress seseorang. Makin stress seseorang, maka hormon kortisol semakin meninggi dalam darahnya. Hormon kortisol memiliki kadar tertinggi di waktu tengah malam hingga waktu pagi, terutama pagi-pagi sekali (normal di pagi hari berkisar 38-690 mmol/liter, sedangkan malamnya 69-345 mmol/liter).
Stress dan depresi menjadi penyakit yang lazim di zaman sekarang ini. Stress sebenarnya keadaan yang positif bagi kita jika digunakan dalam keadaan yang masih wajar. Jika berlebihan, maka kadar hormon adrenalin dan hormon kortisol akan meningkat sehingga mengganggu sistem kekebalan tubuh yang akhirnya kita mudah terkena infeksi, penyakit maag, asma, dan memperburuk penyakit degeneratif kronis (kanker, diabetes,rematik dan lain-lain).
Dengan sholat tahajjud yang dilakukan secara rutin, ikhlas, dan khusyu’ akan mampu menciptakan karakter baru serta tangguh bagi pelaksananya, sehingga kita akan memiliki persepsi dan motivasi yang positif yang nantinya akan terhindar dari stress. Mungkin itulah maksud firman Allah pada surah Al-Isra’ :79 di atas tentang diangkatnya para pelaksana sholat tahajjud ke tempat yang terpuji, Allahu’alam (Allah yang Maha Tahu).
Mengapa harus tengah malam?
Kata tahajjud terambil dari kata hujud yang berarti tidur. Kata Tahajjud dipahami oleh al-Biqai dalam arti tinggalkan tidur untuk melakukan sholat. Sholat ini juga dinamakan sholat lail/sholat malam, karena ia dilaksanakan di waktu malam yang sama dengan waktu tidur.
Apa rahasia bangun di tenah malam untuk sholat tahajjud? Hal ini telah dijawab Allah pada surah al-Muzzammil ayat 6-7, berbunyi :” Sesungguhnya bangun di waktu malam, dia lebih berat dan bacaan di waktu itu lebih berkesan. Sesungguhnya bagimu di siang hari kesibukan yang panjang”. Dari ayat tersebut ada 2 hal yang begitu mengesankan kita. Pertama, sengaja untuk bangun malam. Kedua, bacaan di malam hari memiliki efek dan dampak yang lebih mengesankan. Sengaja bangun malam hanya bisa dilakukan oleh orang yang memiliki niat kuat. Niat yang kuat pasti didorong oleh motivasi yang kuat, sehingga pekerjaan tersebut akan dilakukan dengan ikhlas dan bersungguh-sungguh. Apalagi sholat tahajjud adalah sholat sunnah, InsyaAllah orang yang melaksanakan sholat sunnah adalah orang yang memang punya niat yang ikhlas & motivasi yang kuat. Lain halnya dengan sholat wajib, terkadang kita melaksanakan sholat wajib hanya sekedar “gugur kewajiban”. Sholat tahajjud dilakukan harus setelah tidur (meskipun sebentar). Apa manfaatnya? Bangun tidur pasti pikiran kita lebih segar. Bayangkan dalam 1 hari, jantung kita berdetak 100.000 kali, darah kita mengalir melalui 17 juta mil arteri, urat darah halus dan juga pembuluh-pembuluh darah. Tanpa kita sadari rata-rata sehari kita berbicara 4.000 kata, bernafas sebanyak 20.000 kali, menggerakkan otot-otot besar sebanyak 750 kali, dan mengoperasikan 14 milyar sel otak. Manusia perlu istirahat. Dan tidur adalah istirahat yang sangat baik menurut ilmu kesehatan. Dengan tidur berarti terjadi proses pemulihan sel tubuh, penambahan kekuatan dan otak kita kembali berfungsi dengan sangat baik. Tak heran jika Allah berkehendak agar sholat tahajjud dikerjakan setelah tidur. Dengan pikiran yang fresh akan membantu kita untuk lebih khusyu’ memaknai ayat-ayat Allah yang kita baca.
Bacaan di malam hari lebih mengensankan dibandingkan di siang hari, mengapa demikian? Orang yang hobinya break-breakan (ORARI), mereka lebih senang akan memilih berkomunikasi di malam hari kira-kira pukul 2.00 – 4.00, karena suara yang dihasilkan di waktu itu lebih cukup bagus dan jernih, walaupun daya jangkauannya sangat jauh. Berbeda dengan siang hari, suara breaker tidak begitu jelas karena banyak frekuensi yang mengganggu.
Ini menandakan, bangun di tengah malam dan bersholat tahajjud sangat baik untuk berkomunikasi dengan Tuhan. Dan komunikasi yang kita lakukan semuanya berbasis pada pancaran energi. Penulis punya pengalaman menarik terhadap seseorang yang berumur paruh baya ketika berbicara dalam sebuah forum, di mana tutur katanya begitu santun didengar, wajahnya penuh percaya diri dan enak dipandang, memiliki karakter yang kuat untuk mempengaruhi orang yang berinteraksi dengannya. Pada sebuah kesempatan penulis bertanya : “Apa kira-kira rahasia kelebihan yang saudara miliki selama ini?”. Ia menjawab dengan singkat dan satun : “Disiplinkan diri dengan ber sholat tahajjud”.
Meditasi dan Tahajjud
Meditasi berarti keheningan, diam dan kesendirian. Keheningan muncul apabila pikiran sadar kita telah berhenti sepenuhnya.
John Kehoe, penulis buku terlaris “Mind Power” pernah melakukan tapa brata dengan menyingkirkan diri dari hiruk-pikuk dunia, kemudian menyepi di dalam hutan untuk melakukan meditasi. Hal ini ia lakukan untuk menembus batas kesadaran tertinggi atau lapisan terdalam pikiran bawah sadarnya melalui kesunyian dan pencarian diri.
Banyak dari mereka melakukan metode meditasi lewat relaksasi senam ringan, olah nafas, pergi ke tempat sunyi dengan menghidupkan kaset-kaset, CD pencerahan. Bahkan ada yang menggunakan aroma terapi wewangian, tak heran terlalu besar biaya yang dikeluarkan hanya untuk bermeditasi saja. Padahal Allah telah memberikan jalan alternafif kepada kita pada 14 abad yang lalu untuk lebih dekat dengan-Nya lewat pelaksanaan sholat malam karena sholat adalah salah satu bentuk meditasi. Selama ini kita terjebak pada belenggu diri kita sendiri yang menjadikan sholat sebagai kewajiban semata, bukan sebuah kebutuhan, kalau tidak sholat akan masuk neraka, terkesan Tuhan yang membutuhkan kita.

p/s
Padahal untuk melakukan sholat tahajjud kita tak perlu ke hutan, mengasingkan diri, cukup bangun di tengah malam kemudian berwudhu (bersuci) secara sederhana menurut rukun dan syaratnya. Tak perlu biaya mahal, hanya perlu tempat, dan sajadah yang bersih.sesibuk apa pun kita dgn urusan dunia..jgn dilupakan tanggungjwbp kita sebagai hamba Allah yg kerdil lg lemah..sntiasa lah mncari keredhaan Allah dlm apa jua keadaan.. curi2 masa..innallah ma'ana.. love U Allah.. miss u n love u Muhammad s.a.w.. smoga kami tergolong dalam ummat2 muhammad yg peroleh syafaat baginda..amin.. :)

Our powerful super duper Brain

semlm gi tgk skyline actually nak tgk harrypotter..tp dah lambat tiket smua sold out.. citer ok sbenarnya pada permulaan cerita..jalan cerita..sbb sy dapat apa yg cuba nk disampaikan oleh director..mari kita lihat pd prespektif yg positive kita akan dapati brain cells more powerful than u think even single neurons n have a big impact on behavior.in psychological n medical journals we r only use from 1-10% of the brain's intellectual potential..looking for perhaps only one or a handful of neurons to carry out a particular action, a trio of new studies says.So, if all of us have latent super-abilities, is it possible to activate them permanently, or at least periodically, without compromising normal brain functioning? Probably..and It has been predicted that more advanced neurological studies may someday discover how to allow “Regular” people to tap into the incredible latent powers of their own mind, and thereby unleashing some of the “superhuman” potential in all of us..so kita hy gunakan 10% of the brain's intellectual potential..there have a lot of number we can explore more for stimulate the neurons cell..We can increase our human brain power,If increasing human brain power means becoming some kind of super performer, like a cartoon character just like "megamind"  we are not there yet, but we can make enhance neurogenesis and neuroplasticity by making healthy life style..by the way..human brain power is amazing. It is impossible to describe briefly all that is going on in your brain and body, and your brain and body make it all seem so easy... i love my brain how about u??.. Alhamdulillah.. thanks to Allah for grant us very2 powerful tool... called brain.

when you say nothing at all

It's amazing
How you can speak
Right to my heart
Without saying a word,
You can light up the dark
Try as I may
I could never explain
What I hear when
You don't say a thing


The smile on your face
Lets me know
That you need me
There's a truth
In your eyes
Saying you'll never leave me
The touch of your hand says
You'll catch me
Whenever I fall
You say it best
When you say
Nothing at all

All day long
I can hear people
Talking out loud
But when you hold me near
You drown out the crowd
(The crowd)
Try as they may
They could never define
What's been said
Between your
Heart and mine


You say it best
When you say
Nothing at all
You say it best
When you say
Nothing at all

The smile on your face
The truth in your eyes
The touch of your hand
Let's me know
That you need me

p/.s 
Perkataan yang cantik = “Allah”
,Lagu yang merdu= “Azan”,
Novel yang menarik= “Al-Quran”
,Senaman yang baik= “Sembahyang” &
Diet yang mujarab =“Puasa”...
,Selamat Menyambut Hari Raya Aidil Adha Al Mubarakh buat semua Sanak saudara dan  Members2  yang dikasihi... peace.. :)

Kau Ilhamku..

Beribu bintang dilangit
Kini menghilang
Meraba aku dalam kelam
Rembulan mengambang
Kini makin suram
Pudar ilhamku tanpa arah

Sedetik wajahmu muncul
Dalam diam
Ada kerdipan ada sinar
Itukah bintang ataupun rembulan
Terima kasih kuucapkan

Izinkan kumencuri bayangan wajahmu
Izinkan ku mencuri khayalan denganmu
Maafkanlah oh...
Andai lagu ini
Mengganggu ruangan hidupmu
Kau senyumlah oh...
Sekadar memori
Kita di arena ini
Kau ilhamku
Kau ilhamku...

sugar glidder.. jambu..pikachu..

dah lama dah saya teringin nak sgt ada sugar glidder...  saya rasa tenang n happy bila tgk muka sugar glidder..lagi2 mata dia yang bulat n mulut dia yang muncung...saya harap satu hari nanti saya akan dapat memiliki beberapa ekor sugar glidder sbagai ahli keluarga baru saya.. amin...

آهنگ زیبای عربی از نانسی عجرم







Enta eih mesh kfaya aalaik
[ what are you (how cruel are you) Is it not enough ]
Tegrahni haram aalaik enta eeih
[ That you hurt me? Have pity. How cruel are you? ]
Enta laih dimooai habeebi tehoun aalaik
[ Why my love, is it so easy for you to bring me to tears ]
Tab w laih ana radya enak tegrahni w roohi feek
[ And why do I accept that you hurt me when my soul is part of you ]
Tab w laih yaani eih radya beaazabi bain edaik
[ And why am I accepting this torment at your hands? ]


Law kan da hob ya waili mino
[ If this is love, my misery is from it ]
W law kan da zanbi matoub aano
[ And if I am to blame, I cannot say never again ]
Law kan naseebi aaeesh fey gerah
[ And if it is my lot to live in torment ]
Hayaeesh fey gerah
[ I shall live in torment ]


Mesh haram mesh haram enak tekhdaani fey hobi leek
[ Have you no pity? Have you no shame that you cheat me knowing the love I have for you ]
Mesh haram elgharam wel seneen hayati w 3ashi eleek
[ Is it not a shame, the passion and the years and longing that I am living for you? ]
Daa awam wala kan leaaba fey hayatak yetdaweek
[ Was the love lost completely? Or has it been a game ]
Daa awam el hanan w hodni albi w amali feek
[ Was the love and tenderness and my heart and faith in you all lost? ]



Law kan da hob ya waili mino
[If this is love, my misery is from it ]
W law kan da zanbi matoub aano
[ And if I am to blame, I cannot say never again ]
Law kan naseebi aaeesh fey gerah
[ And if it is my lot to live in torment ]
Hayaeesh fey gerah
[ I shall live in torment ]

But I'm a creep, I'm a weirdo






When you were here before,
Couldn't look you in the eye
You're just like an angel,
Your skin makes me cry

You float like a feather
In a beautiful world
I wish I was special
You're so fuckin' special

But I'm a creep,
I'm a weirdo
What the hell am I doin' here?
I don't belong here

I don't care if it hurts,
I wanna have control
I want a perfect body
I want a perfect soul

I want you to notice
when I'm not around
You're so fuckin' special
I wish I was special

But I'm a creep
I'm a weirdo
What the hell am I doin' here?
I don't belong here, ohhhh, ohhhh

She's running out again
She's running out
She run run run run...
run... run...

Whatever makes you happy
Whatever you want
You're so fuckin' special
I wish I was special

But I'm a creep,
I'm a weirdo
What the hell am I doin' here?
I don't belong here

I don't belong here...

Mari buang toksin semasa anda sedang lena tidur atau berehat




Alam menciptakan manusia sebagai suatu mesin yang sempurna. Walau bagaimanapun hal tersebut telah dipengaruhi dan dimusnahkan oleh sikap naif, penyalahgunaan dan sifat rakus.

Pada mulanya, manusia hidup dalam lingkungan hidup yang alami tanpa pencemaran tanah, udara dan air. Namun kemajuan teknologi dan penggunaan produk-produk kimia yang meluas (misalnya racun binatang-binatang perusak, racun serangga, bahan pengawet, pewarna, bahan tambahan dan lain-lain) telah mengakibatkan pencemaran lingkungan, udara dan air. Hal tersebut menyebabkan setiap bagian tubuh kita menderita berbagai penyakit, seperti kanker, tumor dan sebagainya.

TOKSIN bukan hanya ampas dari makanan yang kita makan dan makanan-makanan yang tidak tercerna, tetapi juga bisa berasal dari zat makanan aditif, udara tercemar, bahan kimia seperti pestisida, logam berat dalam air minum, residu obat-obatan farmasi, dll. Bahkan pikiran dan emosi negatif juga merupakan racun bagi sel-sel tubuh kita. Semua ampas atau zat yang tidak diperlukan tubuh akan diperlakukan sebagai racun (toksin) atau penyakit. Ampas atau toksin juga diproduksi secara alamiah oleh tubuh kita sendiri. Ini merupakan proses metabolisme sehingga tidak dapat kita hindari.seperti yang kita tahu Kulit adalah organ yang terbesar dalam tubuh manusia, sebab itu banyak toksin atau racun berkumpul. Dengan foot detox dapat membersihkan darah yang mengalir dalam tubuh manusia. Inilah salah satu DETOKSIFIKASI (proses pengeluaran toksin dan racun) yang sangat berkesan dan mujarab serta tiada kesan sampingan. pastikan yang original.. if dari saya mmg ORI!! peace!!jangan mare geng.... ;p

Pada zaman dahulu, kita biasa dengan anggapan bahwa “makan-minum merupakan rahmat”, tanpa menyadari bahwa sebagian dari masalah tubuh kita sebenarnya berasal dari kebiasaan makan. Tubuh kita mengandung banyak asam serta dipenuuhi dengan makanan yang tidak dapat dicerna, berfermentasi, busuk dan tidak asli.

Makanan yang kita makan setiap hari mengandung bahan-bahan kimia seperti pengawet, pewarna, antibiotic, perasa tiruan, racun binatang perusak dan sebagainya. Seluruh makanan tersebut meningkatkan kandungan racun/toksin di dalam tubuh kita.
Toksin yang menumpuk dan terus berada dalam hati akan mengakibatkan pengerasan hati. Jika toksin terus berada di dalam darah, toksin dapat mengeraskan saluran darah dan menyebabkan penyakit jantung. Pada paru-paru, toksin akan menyebabkan lender dan menimbulkan asma.Apabila system penyaringan kita tidak dapat membersihkan toksin-toksin tersebut, toksin akan keluar melalui kulit yang menyebabkan berbagai penyakit kulit. Hal ini terjadi pada penderita kencing manis yang sering kali harus diamputasi karena kulit kakinya membusuk.

Sebagian toksin berubah menjadi batu ginjal dan sebagian tinggal di dalam ginjal. Apabila ginjal kita tak berdaya menangani masalah tersebut akan terjadi perubahan patologi. Jika penumpukkan toksin menyebabkan system endokrin kita gagal berfungsi, hormon kita akan berpengaruh dalam waktu singkat. Hal tersebut mengakibatkan penyakit kencing manis, masalah haid dan monopouse.
TOKSIN pada tubuh, merupakan penyebab timbulnya penyakit pada manusia. Jenis-jenis penyakit yang dialami ditentukan oleh kerusakan yang disebabkan oleh TOKSIN tersebut.

Menurut konsep teori penyembuhan/pengobatan alami “Faktor Utama Rasa Sakit Pada Badan Adalah TOKSIN”.


►Tanda-tanda seseorang itu BANYAK toksin:
• Kerap sakit kepala.
• Badan akan berasa letih tanpa sebarang sebab.
• Susah bangun tidur.
• Bahagian keliling mata gelap.
• Bahagian-bahagian tertentu di permukaan kulit seperti di bahagian bawah lengan, celah paha dan sebagainya juga akan kelihatan gelap daripada warna asal kulit.
• Banyak angin, alahan, inflamasi pada sendi.
• Sinus.
• Berat badan meningkat.
• Kehadiran selulit.
• Masalah jerawat dan banyak lagi.

FUNGSI-FUNGSI FOOT DETOX PATCH
* Membuang toksin dlm badan, air berlebihan & cegah bau kaki
* Membuatkan badan menjadi lebih bertenaga
* Membuang angin dalam badan.
* Mengurangkan allergic, sakit sendi,
* Mengurangkan Sakit kepala, migrain atau tekanan kerja
* Menormalkan tekanan dan aliran darah
* Menguatkan sistem immune badan
* Melegakan sakit tumit & tapak kaki
* mengurangkan sembelit, Kembung perut
* membantu masalah jerawat/resdung
* Mengurangkan Diabetes, Kegemukan
* Mengatasi masalah sukar tidur
* Berpanjangan penggunaan ubat
* Bekerja dengan bahan kimia seperti cat, larutan pembersih dll
* Menyegarkan ketika bangun dari tidur
* Mengurangkan sakit gout, sendi, juga untuk perokok
*Membantu mencegah kebas kaki dan membantu meredakan serangan angin ahmar.
*Mengeluarkan darah toksik dan melancarkan peredaran darah yang tersumbat.
*Membantu meringankan tubuh. Darah kotor yang terkumpul di bawah permukaan kulit
menyebabkan rasa berat dan malas.
*Membantu menajamkan penglihatan. Peredaran darah ke mata yang tersumbat menyebabkan penglihatan kabur.

BioQure Foot Detox Patch adalah sejenis penyerap toksin yang sangat berkesan untuk melegakan kesakitan dan mengurangkan bengkak akibat:

  • Gout (di sendi kaki)
  • Sakit-sakit sendi di badan
  • Sengal-sengal leher dan bahu
  • Sakit pinggang
  • Bengkak Urat, Kaki
  • Rheumatik Arthritis
  • Gingivitis (Sakit Gusi)
  • Sakit bahagian tapak kaki
  • Membantu mengurangkan tekanan darah tinggi
  • Membantu mengurangkan kekerapan dialisis pesakit buah pinggang
  • Senggugut
  • Kencing tidak lancar


***cara penggunaan foot detox Patch : Kalau boleh sebelum tidur minum segelas air masak dulu..then tampalkan pada kaki anda semasa anda sedang tidur atau berehat atau berjaga malam tidak lbh dari 8 jam. sebaik sahaja anda menanggalkan patch anda haruslah segera membuangnya kedalam tong sampah.Pesanan dari khidmat masyarakat. :)


o.k guys sila ambil perhatian apa yg saya nak share kan.. berhati2 dgn foot detox tiruan yg dijual dgn harga yg sgt murah.. atau mahal..  comparekan sblm pakai o.k.

                                      PICTURE BEZAKAN ORIGINAL & BUKAN ORIGINAL

PICTURE BEZAKAN ORIGINAL & BUKAN ORIGINAL
KINDLY CHECK YOUR DETOX PATCH AFTER PURCHASED. IF FOLLOW ONE OF THESE TYPE, SHOULD BE GOOD ENOUGH!


1. Original come with 2 horizontal green line on both side, this can be up or down for both side, another mean not parallel while the imitate no line at all.

2. From the photo, u can see that original foot patch printed wording is more clear and bold compare to imiatate

PICTURE BEZAKAN ORIGINAL & BUKAN ORIGINAL
KINDLY CHECK YOUR DETOX PATCH AFTER PURCHASED. IF FOLLOW ONE OF THESE TYPE, SHOULD BE GOOD ENOUGH!


1. The original one is fully pack (Gemuk) compare to imitate, since this is because of the ingredient using

2. The original one look abit brownish while the imitate is whitish clear (putih)


PICTURE BEZAKAN ORIGINAL & BUKAN ORIGINAL
KINDLY CHECK YOUR DETOX PATCH AFTER PURCHASED. IF FOLLOW ONE OF THESE TYPE, SHOULD BE GOOD ENOUGH!


1. For the adhesive sheet, u can't see the line clearly compare to imitate, and the original patch is more sticky compare to imitate

1 set ada 10 keping
10 keping = rm15
20keping =rm30
1 set ada 10 keping
10 keping = rm15
50 keping=rm75
100 keping = rm120

berminat boleh call saya =0173713621

kencing Manis(Diabetes) dan minyak kelapa dara


Timbulnya penyakit kencing manis (diabetes) telah meningkat dengan mendadak daripada hampir tiada langsung laporan penyakit ini pada kurun yang lalu lantas kini menjadi perhatian utama isu kesihatan hari ini. Sekarang ianya adalah pembunuh keenam terbesar di Amerika. Diabetes tidak hanya boleh menyebabkan kematian tetapi boleh mengakibatkan penyakit ginjal, penyakit jantung, tekanan darah tinggi, stroke, katarak, kerosakan saraf, gangguan pendengaran, dan penglihatan. Dianggarkan bahawa 45 peratus daripada populasi penduduk dunia akan berisiko terkena diabetes.

Apa itu ?  
Diabetes adalah semua tentang gula - gula dalam tubuh kita yang dikenali sebagai gula darah atau glukosa darah. Setiap sel dalam tubuh kita harus mempunyai sumber glukosa malar untuk bahan bakar metabolisme. Sel-sel kita menggunakan glukosa untuk menjana kuasa seperti pertumbuhan dan pembaikan. Ketika kita makan makanan sistem pencernaan menukar sebahagian besar makanan kita menjadi glukosa yang dilepaskan ke dalam aliran darah. Hormon insulin, yang disekresi oleh kelenjar pankreas, menggerakkan glukosa daripada darah dan saluran ke dalam sel sehingga dapat digunakan sebagai bahan bakar. Jika sel tidak mampu mendapatkan jumlah glukosa yang mencukupi mereka boleh benar-benar mati kebuluran. Seperti yang mereka lakukan, rangkaian dan organ mula merosot. Inilah yang berlaku pada diabetes.

Ada dua bentuk utama diabetes: Jenis I dan Jenis II. Jenis I, juga dipanggil insulin-dependent diabetes atau diabetes remaja, biasanya bermula pada masa kanak-kanak dan keputusan daripada ketidak mampuan pankreas untuk membuat insulin dalam jumlah yang mencukupi. Diabetes taip II dikenali sebagai non-insulin-dependent atau diabetes dewasa kerana biasanya muncul pada orang dewasa yang lebih tua. Dalam Diabetes taip II pankreas boleh mengeluarkan jumlah normal insulin, tetapi sel tidak mampu menyerapnya.
Insulin berfungsi seperti kunci untuk membuka. Ia pergi ke sel dan membuka pintu untuk membenarkan glukosa masuk. Jika kunci itu diperbuat daripada bahan yang murah dan tidak berfungsi, kunci tidak lagi berfungsi dan pintu tetap terkunci. Ini pada dasarnya apa yang terjadi dengan Type II diabetes. Insulin umumnya bersedia, tetapi pintu tidak boleh lagi dibuka kerana kunci rosak. Dalam diabetes type II aras glukosa dalam darah meningkat sementara sel berkurangan.

Dalam Type I pankreas tidak mampu menghasilkan cukup insulin untuk antar-jemput mencukupi glukosa ke seluruh sel dalam tubuh. Pengobatan melibatkan suntikan insulin satu atau lebih kali sehari bersama dengan pematuhan yang ketat diet gula rendah. Sekitar 90 peratus pesakit diabetes merupakan taip II dan 85 peratus daripada mereka yang kelebihan berat badan. Kelebihan berat badan adalah faktor risiko yang sangat kuat untuk Jenis II. Diet memainkan peranan kunci dalam kedua serangan penyakit dan dalam berpandu. Jenis makanan yang kita makan boleh mempromosikan atau melindungi kita daripada diabetes.



Doktor telah mampu membantu pesakit mengawal diabetes dengan meletakkan mereka pada rendah lemak, karbohidrat quality. Diet mengehadkan asupan lemak total hingga 30 peratus atau kurang dari kalori. Karbohidrat kompleks seperti biji-bijian dan sayur-sayuran terdiri daripada 50-60 peratus daripada kalori. Karbohidrat sederhana seperti tepung halus dan gula harus dielakkan. Alasan untuk ini adalah kerana karbohidrat sederhana boleh meletakkan beban berlebihan pada pancreas dan cepat meningkatkan gula darah ke tahap berbahaya. Alasan untuk mengurangkan lemak serta gula-gula adalah untuk mempromosikan penurunan berat badan. Karena kelebihan berat badan adalah perhatian utama dengan diabetes, kehilangan kelebihan berat badan adalah keutamaan. Alasan lain untuk diet rendah lemak adalah mengurangkan risiko penyakit jantung yang merupakan konsekuensi umum diabetes. Mungkin alasan terbaik untuk menyimpan lemak untuk minimum adalah bahawa beberapa lemak, terutama lemak dioksidakan, tidak hanya mempromosikan diabetes tetapi mungkin sebenarnya penyebabnya.

Para penyelidik telah mendapati bahawa konsumsi atas minyak sayuran olahan menyebabkan diabetes. Setakat tahun 1920-an Dr S. Sweeney dihasilkan diabetes reversibel dalam semua pelajar sekolah perubatan dengan memberi mereka makan minyak sayur yang quality diet selama 48 jam. Tak satu pun daripada para mahasiswa dahulu diabetes. Baru-baru ini para penyelidik telah mampu menyebabkan haiwan uji untuk mengembangkan diabetes dengan memberinya makanan quality polyunsaturated fat.8, 9 hanya mengehadkan asupan lemak pada haiwan telah menunjukkan diabetes untuk menterbalikkan Jenis II diabetes.10, 11 Demikian pula, kajian klinikal dengan manusia pada diet rendah lemak juga menunjukkan pembalikan daripada penyakit. Banyak kajian telah menunjukkan diet rendah lemak berkesan dalam mengendalikan diabetes.12

Rekomendasi yang sekarang adalah menyekat semua lemak. Lemak tak jenuh tunggal, seperti minyak zaitun, tampaknya tidak merugikan diabetes dan sehingga dibenarkan dalam jumlah sedang, tetapi kerana semua lemak, termasuk minyak zaitun, dalam kalori tinggi, mereka tidak digalakkan. Lemak tepu dihalang kerana dipercayai meningkatkan risiko penyakit jantung. Terbesar pelakunya, bagaimanapun, tampaknya minyak tak tepu. 13 Kajian menunjukkan bahawa ketika lemak tak tepu daripada makanan yang dimasukkan ke dalam struktur bimbit, kemampuan sel untuk mengikat insulin menurun, sehingga menurunkan kemampuan mereka untuk mendapatkan glukosa. 14 Dalam kata lain, "kunci" pada sel yang membuka pintu bagi glukosa untuk memasuki menurunkan ketika terlalu banyak minyak tak tepu yang digunakan dalam makanan. Insulin ini kemudian tidak mampu membuka pintu. Minyak tak tepu mudah dioksidakan dan dirosakkan oleh radikal bebas. Lemak dari semua jenis, termasuk minyak tak tepu, digunakan sebagai blok bangunan untuk membran sel. Lemak tak tepu teroksida dalam membran sel boleh menjejaskan fungsi sel, termasuk kemampuannya untuk membiarkan hormon, glukosa, dan substansi lain mengalir masuk dan keluar daripada sel. Oleh kerana itu, diet quality polyunsaturated halus minyak sayur mempromosikan diabetes. Sebuah diet rendah minyak tersebut membantu meringankan gejala. Kerana semua lemak juga meningkatkan kenaikan berat badan, yang terbaik untuk mengelakkan mereka sebanyak mungkin.

Kesimpulan

Ada satu lemak yang penderita diabetes boleh makan tanpa rasa takut. Bahawa lemak adalah minyak kelapa. Tidak hanya tidak memberikan sumbangan untuk diabetes, tetapi membantu mengatur gula darah, sehingga mengurangkan kesan daripada penyakit. Nauru orang yang mengkonsumsi sejumlah besar minyak kelapa selama beberapa generasi tanpa pernah menemui diabetes, tetapi ketika mereka ditinggalkan untuk makanan dan minyak lain hasilnya adalah bencana.

Seperti yang disebutkan sebelumnya dalam bab ini, minyak kelapa menempatkan kurang daripada permintaan tentang pengeluaran enzim pankreas. Ini mengurangkan stres pada pankreas selama waktu makan ketika insulin dihasilkan paling banyak, sehingga membolehkan organ berfungsi lebih efisien. Minyak kelapa juga membantu bekalan tenaga untuk sel kerana mudah diserap tanpa memerlukan enzim atau insulin. Telah terbukti memperbaiki sekresi insulin dan penggunaan darah glucose.15, 16 Kelapa minyak dalam makanan meningkatkan tindakan insulin dan memperbaiki afiniti mengikat dibandingkan dengan oils.17, 18 The Journal of the Indian Medical Association telah melaporkan bahawa diabetes taip II di India telah meningkat sebagai orang-orang telah meninggalkan minyak tradisional, seperti minyak kelapa, yang menyokong minyak sayuran tak tepu yang telah dilantik sebagai "hati-ramah." Para penulis komen tentang hubungan antara minyak tak tepu dan diabetes dan menganjurkan meningkatkan konsumsi minyak kelapa sebagai alat untuk mencegah diabetes.19

Salah satu akibat diabetes adalah kurangnya tenaga. Hal ini disebabkan oleh ketidakmampuan sel untuk mendapatkan glukosa yang diperlukan. Tanpa glukosa berkuasa aktiviti sel, metabolisme melambat dan seluruh tubuh menjadi lelah.



Patuhilah nasihat doktor anda mengenai makanan
Makanan harian yang anda patut makan bergantung kepada beberapa faktor seperti berat badan, umur, pekerjaan dan aktiviti yang dilakukan oleh anda dan keadaan penyakit anda. Adalah mustahak bahawa makanan harian mestilah seimbang iaitu, mengandungi semua bahan-bahan yang diperlukan oleh badan anda untuk kesihatan dan juga memberi tenaga untuk menjalankan tugas harian
Panduan makanan

Makanan yang patut dielakkan:
Gula
Gula melaka
Coklat
Jem
Madu
Sirap
Aiskrim
Biskut-biskut yang manis
Susu pekat
Minuman ringan
Gula-gula jeli

Makanan yang patut dikurangkan

Nasi
Roti
Ubi kentang
Ubi keledek
Ubi kayu
Jus
Daging kambing
Buah-buahan jeruk
Bahan-bahan tenusu
Makanan yang boleh dimakan dengan bebas
Serbuk lada
Rempah-rempah
Serbuk kari
Cecair – air,the, kopi,jus tomato dan limau, sup cair
Sayur-sayuran – kacang panjang, kobis, bawang, timun, lobak merah, kangkong, sawi,cendawan, bayam,tomato,bunga kobis, kacang bendi,terung, ketola.

Penjagaan berat badan
Penyakit kencing manis berlaku dengan lebih kerap di kalangan orang yang mempunyai berat badan yang berlebihan. Didapati bahawa tindakan insulin berkesan dalam orang yang gemuk
Amatlah penting bagi pengidap kencing manis untuk sentiasa ,menjaga berat badan. Kalau berat badan turun, badan dapat menggunakan gula dalam darah dengan lebih sempurna dan dengan itu, kadar gula dalam darah akan turun
Kalau anda gemuk
Kurangkan makanan !
Terutama makanan yang terlalu banyak karbohidrat dan lemak
Bersenamlah selalu
Senaman
Cuba melakukan senaman setiap hari seperti berjalan dan berkebun
Senaman yang dilakukan secara teratur adalah sangat baik untuk penyakit kencing manis kerana ini dapat menambahkan lagi pembakaran gula dalam otot-otot dan dengan itu mengurangkan kandungan gula dalam darah. Pengaliran darah juga bertambah baik
Perkara untuk diawasi : kalau anda kurang aktif dan sudah lama tidak bersenam, dapatkan nasihat doktor anda sebelum memulakan apa-apa senaman
Mengelakkan jangkitan
Pesakit kencing manis lebih mudah mendapat jangkitan daripada orang biasa. Oleh itu, anda perlu menjaga diri sendiri melalui langkah-langkah tersebut :
Selalu menjaga kebersihan diri
Tiap-tiap hari, cucikan kaki dan jari-jari kaki dengan menggunakan sabun dan air, keringkan kaki dan sapukan bedak
Mandilah selalu
Sapukan bedak di bahagian-bahagian kulit yang berpeluh berlebihan
Jaga kebersihan gigi
Menjauhkan diri dari kecederaan
Jangan berjalan tanpa kasut atau selipar
Berhati-hatilah semasa memotong kuku jari dan jari kaki
Bersih dan balutkan mana-mana luka yang ada
Berhati-hati semasa bercukur

Penjagaan kaki
Kalau peredaran darah di bahagian kaki anda tidak dapat mengalir dengan sempurna atau diganggu, ini boleh membawa akibat yang buruk dan mungkin boleh menghilangkan kaki anda disebabkan oleh jangkitan yang melarat. Oleh itu, sentiasa perlu menjaga kaki anda
Jangan menyilangkan kaki anda semasa duduk pada suatu masa yang lama
Jangan pakai kasut yang ketat
Sentiasa urutkan kaki anda
Tiap-tiap hari, berbaringlah dengan meletakkan kaki di paras yang lebih tinggi dari badan anda untuk beberapa minit

Apakah bahaya kalau penyakit kencing manis tidak dirawat atau dikawal dengan baik.
Penyakit ini akan melarat sehingga mendatangkan akibat-akibat buruk seperti :-
Buta
Kerosakan buah pinggang
Sakit jantung dan penyakit lumpuh
Darah tinggi
Penyakit saraf
Ini boleh mengakibatkan pesakit hilang deria di bahagian kaki dan tangan. Ia tidak dapat merasai sakit, panas dengan itu boleh mencederakan diri sendiri tanpa disedari
Jangkitan yang menyebabkan Gangrene (tisu-tisu mati) yang boleh mengakibatkan kehilangan kaki
Tidak sedarkan diri
Kalau tidak dirawati dengan serta merta, pesakit boleh maut
Anda boleh mengelakkan akibat-akibat buruk ini kalau anda menjaga diri anda dengan baik
Mengidap penyakit kencing manis tidak bermakna anda hidup seperti dipenjarakan
Kalau anda ikut langkah-langkah dalam rawatan dan kawalan penyakit ini, anda boleh menikmati kehidupan yang penuh dan bahagia

Minyak Kelapa Dara apa tuh??


RM 40 penghantaran Percuma sila klik DAFTAR DAN BELI 

Kajian-kajian dekad seterusnya telah mendapati bahawa minyak kelapa dara memberi pelbagai kesan positif seperti berikut:

  1. Melegakan pernafasan – mencairkan kahak dan membersihkan laluan pernafasan dan kerongkong.
  2. Melawaskan pembuangan air besar dan kecil – menyelesaikan masalah sembelit dan kencing tidak lawas serta membuang toksn melalui najis.
  3. Meningkatkan kadar metabolisma pada seluruh sel tubuh – Minyak kelapa dara akan diserap terus sebagai komponen tenaga dalam badan – badan anda akan terasa lebih bertenaga.
  4. Di dalam usus kecil dan besar ia memusnah organisma perosak, seperti virus, bakteria, kulat dan protozoa (cacing). Dengan nya penghadaman mencapai tahap maksimum.
  5. Mengurangkan keadaan mudah lapar – bila penghadaman mencapai tahap maksima tubuh mendapat lebih khasiat dan tenaga.
  6. Oleh itu berat badan terkawal – tidak perlu makan banyak dan kerap.
  7. Mengurangkan kandungan lemak badan – berat badan turun mengikut kesesuaian tubuh badan seseorang.
  8. Tidak mudah mendapat jangkitan penyakit – dengan bertambah kuatnya sistem kekebalan tubuh.
  9. Mengurangkan kelekitan platelet darah – kelekitan platelet adalah faktor penyumbang kepada pembentukan plak pada saluran darah.
  10. Mengurangkan risiko serangan sakit jantung dan darah tinggi – mengelakkan terbentuknya plak pada saluran darah terutama saluran yang berhubungan dengan jantung.
  11. Mempercepat pengantian sel-sel mati dengan yang baru – mengembalikan keanjalan, kelembutan dan kehalusan kulit.
Kesan Jangka Panjang Pengambilan Minyak Kelapa Dara Pada Tubuh.

  1. Mengurangkan kadar kolestrol – ia sendiri tidak mengandungi kolesterol. Oleh itu ia adalah alternatif terbaik bagi minyak-minyak lain yang mengandungi kandungan kolesterol yang tinggi.
  2. Mengawal kencing manis - pankrease lebih efisien mengeluarkan insulin sementara sel bekerja lebih cekap mengambil gula darah keperluannya.
  3. Mengatasi masalah penyakit degeneratif dan masalah usia umur lanjut - anti oksida semulajadi dalam minyak kelapa dara adalah penghambat pembentukan radikal bebas.
  4. Tidak meningkatkan paras kelekitan platelet dalam darah – mengatasi pembentukan plak pada pembuluh darah yang menjadi anatara faktor punca serangan jantung.
  5. Tubuh lebih tahan serangan penyakit kerana memiliki agen anti virus, anti bakteria, anti fungus dan anti protozoa.
  6. Mendapatkan kembali keanjalan, kelembutan kulit – ia mempercepat pergantian sel-sel kulit yang mati dengan sel yang baru, selain melindungi dari sinaran ultra violet.
  7. Pertumbuhan rambut lebih baik dan kelemumur akan hilang – sel rambut akan mendapat tenaga dan zat yang mencukupi untuk pertumbuhan maksima.
  8. Terhindar dari gejala alahan – minyak kelapa dara bertindak sebagai agen anti histamine.
  9. Mengelakkan risiko sakit kanser – minyak kelapa dara memusnahkan sebarang kehadiran organisma pathogen. Dengan itu sel darah putih mampu bertindak secara maksima memusnahkan sel kanser, kerana ia tidak terbeban menghadapi organisma pathogen.
  10. Keadaan berdengkur akan hilang – kerana saluran pernafasan dan anak tekak akan kembali anjal dan elastik hasil kewujudan sel-sel baru padanya.
 "Oleh itu bagi kaum muslimin yang berpuasa, sedangkan mereka perlu aktif bekerja pada siangnya dan inginkan masa lebih untuk beribadat pada malam harinya, sangat digalakkan untuk menjadikan Minyak Kelapa Dara sebagai sebahagian dari menu berbuka puasa dan juga menu bersahur mereka agar mereka cukup tenaga dan punya daya tahan serta mampu sentiasa aktif."

Nota : Minyak Kelapa Dara adalah tergolong dalama Medium Change Fatty Asid (MCFA=Asid Lemak Rantai Sedang)



MCFA Minyak Kelapa Dara Mampu Mengawal dan Menyimpan Glikogen

Para pengkaji berpendapat bahawa MCFA memberi sumber tenaga tambahan kepada atlit, jadi mengeluarkan simpanan glikogen iaitu tenaga yang disimpan di dalam jaringan otot, akan habis digunakan selama pengendaraan tiga jam. Semakin banyak glikogen ada di dalam otot semakin besar daya tahan atlit. Maka zat apa saja yang boleh menyimpan glikogen pada saat memberikan tenaga akan bermanfaat untuk daya tahan atlit. Dalam satu kajian lanjutan untuk menguji teori pengeluaran glikogen, para peserta berbasikal pada 60 kekuatan maksimalnya selama 3 jam dengan meminum salah satu minuman yang diberikan pada kajian sebelumnya. Dengan mengikuti latihan, kadar glikogen otot diukur dan terbukti sama untuk ketiga atlitnya. Kesimpulannya adalah MCFA tidak mengeluarkan simpanan glikogen, namun benar-benar memperbaiki prestasi. Perbaikan dalam penggunaan tidak berhubungan dengan pengeluaran glikogen dan harus dihubungkan denagn satu mekanisme lainnya.

Hasil dari kajian ini dan lain-lain kajian mendapati miuman olah raga dan minuman tenaga yang di jual dipasaran juga diperkaya dengan MCFA untuk memberikan sumber tenaga yang cepat. MCFA yang paling sering digunakan pada minuman olah raga dan minuman tenaga berada dalam bentuk minyak medium-chain triglycerides (minyak MCT). Ia biasanya diindikasikan sebagai “MCT” pada label pembungkusannya. Sehingga kini para atlit dan orang yang sentiasa aktif mencari kaedah nutrisi, bukan ubat untuk menigkatkan prestasi para atalit mulai mencari dan menggunakan MCFA yang mudah didapati dari Minyak Kelapa Dara.

Mudah difahami kenapa para atlit tertarik untuk mendapatkan daya tahan dan tenaga yang lebih besar, namun bagaimaan dengan golongan bukan atlit ?. Sebenarnya MCFA boleh melakukan hal yang sama. Kalau dimakan secara teratur, MCFA mampu memberikan peningkatan pada tenaga dan daya aktiviti sehari-hari.

Selain itu disamping menambah kadar tenaga, ada manfaat lain yang sangat penting bagi yang sentiasa mengambil Minyak Kelapa Dara dalam pemakanan mereka, iaitu peningkatan angka metabolik yang konsekuensinya akan membantu melindungi dari penyakit dan mempercepat penyembuhan. Hal ini kerana pada saat metabolisma ditingkatkan, sel akan berfungsi lebih efisien. Dalam hal mereka yang terluka, keadaan ini membantu menyembuhkan luka mereka lebih cepat, sel lama dan sel yang kena penyakit diganti lebih cepat dan sel muda di kembangkan dengan cepat untuk menggantikan sel yang usang. Hasilnya sistem kekebalan tubuh akan berfungsi lebih baik.

Beberapa gangguan kesihatan seperti kegemukan, sakit jantung dan osterosklerosis lebih mudah terjadi pada orang yang mempunyai metabolisma rendah. Kondisi kesihatan akan lebih buruk kalau angka metabolisma lebih rendah dibanding metabolisma normal, kerana sel tidak mampu menyembuhkan dan memperbaiki dirinya secara cepat. Maka peningkatan angka metabolisma, memberikan peningkatan perlindungan dari penyakit degeneratif dan penyakit menular, ringkasnya, Minyak Kelapa Dara mampu mengatasi masalah berikut:


  1. Meningkat dan memperbaiki sistem pertahanan badan.
  2. meningkat kadar metabolisma badan.
  3. anti virus, bakteria, kulat dan parasit yang semulajadi.
  4. anti oxida semulajadi.
  5. meningkat fungsi kelenjar tairoid.
  6. melindungi kesan sinaran ultra violet dalam cahaya matahari.
  7. tidak meningkatkan kepekatan atau platelet darah.
  8. meningkat penghadaman dan penyerapan khasiat makanan.
  9. berupaya menurunkan berat badan.
  10. meningkat pertumbuhan sel kulit, rambut dan badan manusia.
  11. membekal sumber tenaga dengan cepat.
  12. melembab dan melembutkan kulit.
  13. mengurangkan kesan penuaan dan kedutan pada kulit.
  14. mengurangkan kesan keracunan makanan.
  15. membakar dan mengurangkan kolesterol dalam badan.
  16. menggalakkan pertumbuhan rambut yang sihat.
  17. mengurangkan risiko dan kesan penyakit jantung.
  18. mengurangkan risiko dan kesan darah tinggi.
  19. mengurangkan risiko dan kesan kencing manis.
  20. mengurangkan risiko dan kesan demam.
  21. mengurangkan risiko dan kesan batuk biasa.
  22. mengurangkan risiko dan kesan batuk kering.
  23. mengurangkan risiko dan kesan selsema dan resdung.
  24. mengurangkan risiko dan kesan demam campak dan cacar air.

foods that Rasullah(pbuh) liked most‏



• Rasulullah SAW menyukai dlafaf – makanan yang banyak tangan memakannya
• Membaca doa yang bermaksud :- ‘Dengan nama Allah, Ya Allah Ya Tuhanku, jadikanlah hidangan ini nikmat yang disyukuri yang sampai nikmat syurga ke atas nya.’
• Makan cara hamba - semasa duduk makan, baginda merapatkan antara kedua lututnya dan antara kedua tapak kakinya – tapak kaki kanan di atas tapak kaki kiri.
• Tidak memakan makanan yang sangat panas kerana tiada barakah diumpamakan memakan api.
• Tidak memakan dengan dua anak jari kerana demikian adalah cara makan syaitan.
• Menyukai kueh faludzaj – ramuan – minyak samin, madu lebah, tepung gandum.
• Menyukai roti syair, mentimun dan ruthab (kurma yang belum kering) di cecah dengan garam.
• Menyukai anggur dan semangka dimakan bersama roti dan gula atau ruthab.
• Memakan ruthab dengan tangan kanan dan biji di tangan kiri baginda diberi makan kepada kambing yang lalu lalang di tempat baginda makan.
• Memakan anggur dengan memegang tangkainya sehingga air anggur kelihatang pada janggutnya seperti benang mutiara.
• Menyukai susu dengan tamar (al-athyabin – dua yang terbaik)
• Menggemari daging – penghulu makanan di dunia dan di akhirat – khasiat menguatkan pendengaran.
• Menyukai roti bekuah dengan daging dan buah labu dan bersabda bahawa labu itu adalah pohon Nabi Allah Yunus a.s. Pernah menyarankan Aisyah ra memasak gulai dengan membanyakkan labu – akan menguatkan hati orang yang berduka
• Menyukai daging burung (tetapi tidak pula ikut menangkap burung berkenaan)
• Tidak menundukkan kepala semasa memakan daging burung tetapi mengangkatkan daging ke mulutnya dan menggigitnya.
• Menyukai roti dengan minyak samin.
• Menggemari daging kambing – bahagian lengan dan bahu
• Kurma madinah (al-ajwah – berasal dari syurga) – penawar racun dan sihir - adalah antara yang paling digemari di kalangan tamar.
• Sayur-sayuran yang digemari baginda pula ialah al-handaba, al-badzaruj dan al-hamqa’/ar-rajlah.
• Tidak menggemari bahagian daging spt. buah pinggang, zakar dan biji zakar, ghudad, darah, hempedu dll.
• Tidak menggemari bawang putih, bawang merah dan daun bawang prei (al-kurrats)
• Tidak pernah mencela makanan – kalau disukai, dimakan – kalau tidak disukai, ditinggalkan.
• Tidak menggemari dhab.
• Suka menghabiskan sisa makanan dengan anak jarinya – makanan yang penghabisan banyak barakahnya.
• Menjilat sisa makanan pada anak jari – yang tidak diketahui makanan mana yang paling berkat. Tidak menyapu dengan sapu tangan.
• Selesai makan – dibaca ‘Segala puji-pujian bagi Allah. Ya Allah Ya Tuhanku, bagiMu segala pujian. Engkau anugerahkan makanan, maka Engkau anugerahkan kekenyangan. Engkau anugerahkan kepuasan (kehilangan haus). Bagi Engkau segala pujian yang tidak dimungkiri keutamaannya, yang tidak ditinggalkan dan yang diperlukan kepadanya’
• Membasuh tangan dan menyapu lebihan air ke muka. Minum dengan tiga kali teguk dan dibaca sebelum setiap teguk : Bismillah - dan selepas setiap teguk : Alhamdulliah.
• Minum senafas dan tidak bernafas dalam bekas minuman yang diminum melainkan semasa menghisap.
• Memberikan lebihan air kepada orang yang lebih mulia kedudukannya samada di kiri atau di kanan baginda dan bersabda kepada orang yang tidak mendapat air bahawa sunat mengutamakan (orang yang lebih mulia kedudukannya)
• Tidak menggemari air susu dan madu dibawa bersama kerana tidak melambangkan tawaddak

GONE





Remember all the things we wanted
Now all our memories, they’re haunted
We were always meant to say goodbye
Even without fists held high, yeah
Never would have worked out right, yeah
We were never meant for do or die
I didn’t want us to burn out
I didn’t come here to hurt you now
I can’t stop
I want you to know
That it doesn’t matter
Where we take this road
Someone’s gotta go
And I want you to know
You couldn’t have loved me better
But I want you to move on
So I’m already gone
Looking at you makes it harder
But I know that you’ll find another
That doesn’t always make you wanna cry
Started with a perfect kiss
Then we could feel the poison set in
Perfect couldn’t keep this love alive
You know that I love you so
I love you enough to let you go
I want you to know
That it doesn’t matter
Where we take this road
Someone’s gotta go
And I want you to know
You couldn’t have loved me better
But I want you to move on
So I’m already gone
I’m already gone
I’m already gone
You can’t make it feel right
When you know that it’s wrong
I’m already gone
Already gone
There’s no moving on
So I’m already gone
Already gone
Already gone
Already gone, Oooo, oh
Already gone
Already gone
Already gone, yeah
Remember all the things we wanted
Now all our memories, they’re haunted
We were always meant to say goodbye
I want you to know
That it doesn’t matter
Where we take this road
Someone’s gotta go
And I want you to know
You couldn’t have loved me better
But I want you to move on
So I’m already gone
I’m already gone
I’m already gone
You can’t make it feel right
When you know that it’s wrong
I’m already gone
Already gone
There’s no moving on
So I’m already gone…