my cuk muncung.pls play with him while im not at home.tq

My Fav On9 Shopping

kencing Manis(Diabetes) dan minyak kelapa dara


Timbulnya penyakit kencing manis (diabetes) telah meningkat dengan mendadak daripada hampir tiada langsung laporan penyakit ini pada kurun yang lalu lantas kini menjadi perhatian utama isu kesihatan hari ini. Sekarang ianya adalah pembunuh keenam terbesar di Amerika. Diabetes tidak hanya boleh menyebabkan kematian tetapi boleh mengakibatkan penyakit ginjal, penyakit jantung, tekanan darah tinggi, stroke, katarak, kerosakan saraf, gangguan pendengaran, dan penglihatan. Dianggarkan bahawa 45 peratus daripada populasi penduduk dunia akan berisiko terkena diabetes.

Apa itu ?  
Diabetes adalah semua tentang gula - gula dalam tubuh kita yang dikenali sebagai gula darah atau glukosa darah. Setiap sel dalam tubuh kita harus mempunyai sumber glukosa malar untuk bahan bakar metabolisme. Sel-sel kita menggunakan glukosa untuk menjana kuasa seperti pertumbuhan dan pembaikan. Ketika kita makan makanan sistem pencernaan menukar sebahagian besar makanan kita menjadi glukosa yang dilepaskan ke dalam aliran darah. Hormon insulin, yang disekresi oleh kelenjar pankreas, menggerakkan glukosa daripada darah dan saluran ke dalam sel sehingga dapat digunakan sebagai bahan bakar. Jika sel tidak mampu mendapatkan jumlah glukosa yang mencukupi mereka boleh benar-benar mati kebuluran. Seperti yang mereka lakukan, rangkaian dan organ mula merosot. Inilah yang berlaku pada diabetes.

Ada dua bentuk utama diabetes: Jenis I dan Jenis II. Jenis I, juga dipanggil insulin-dependent diabetes atau diabetes remaja, biasanya bermula pada masa kanak-kanak dan keputusan daripada ketidak mampuan pankreas untuk membuat insulin dalam jumlah yang mencukupi. Diabetes taip II dikenali sebagai non-insulin-dependent atau diabetes dewasa kerana biasanya muncul pada orang dewasa yang lebih tua. Dalam Diabetes taip II pankreas boleh mengeluarkan jumlah normal insulin, tetapi sel tidak mampu menyerapnya.
Insulin berfungsi seperti kunci untuk membuka. Ia pergi ke sel dan membuka pintu untuk membenarkan glukosa masuk. Jika kunci itu diperbuat daripada bahan yang murah dan tidak berfungsi, kunci tidak lagi berfungsi dan pintu tetap terkunci. Ini pada dasarnya apa yang terjadi dengan Type II diabetes. Insulin umumnya bersedia, tetapi pintu tidak boleh lagi dibuka kerana kunci rosak. Dalam diabetes type II aras glukosa dalam darah meningkat sementara sel berkurangan.

Dalam Type I pankreas tidak mampu menghasilkan cukup insulin untuk antar-jemput mencukupi glukosa ke seluruh sel dalam tubuh. Pengobatan melibatkan suntikan insulin satu atau lebih kali sehari bersama dengan pematuhan yang ketat diet gula rendah. Sekitar 90 peratus pesakit diabetes merupakan taip II dan 85 peratus daripada mereka yang kelebihan berat badan. Kelebihan berat badan adalah faktor risiko yang sangat kuat untuk Jenis II. Diet memainkan peranan kunci dalam kedua serangan penyakit dan dalam berpandu. Jenis makanan yang kita makan boleh mempromosikan atau melindungi kita daripada diabetes.



Doktor telah mampu membantu pesakit mengawal diabetes dengan meletakkan mereka pada rendah lemak, karbohidrat quality. Diet mengehadkan asupan lemak total hingga 30 peratus atau kurang dari kalori. Karbohidrat kompleks seperti biji-bijian dan sayur-sayuran terdiri daripada 50-60 peratus daripada kalori. Karbohidrat sederhana seperti tepung halus dan gula harus dielakkan. Alasan untuk ini adalah kerana karbohidrat sederhana boleh meletakkan beban berlebihan pada pancreas dan cepat meningkatkan gula darah ke tahap berbahaya. Alasan untuk mengurangkan lemak serta gula-gula adalah untuk mempromosikan penurunan berat badan. Karena kelebihan berat badan adalah perhatian utama dengan diabetes, kehilangan kelebihan berat badan adalah keutamaan. Alasan lain untuk diet rendah lemak adalah mengurangkan risiko penyakit jantung yang merupakan konsekuensi umum diabetes. Mungkin alasan terbaik untuk menyimpan lemak untuk minimum adalah bahawa beberapa lemak, terutama lemak dioksidakan, tidak hanya mempromosikan diabetes tetapi mungkin sebenarnya penyebabnya.

Para penyelidik telah mendapati bahawa konsumsi atas minyak sayuran olahan menyebabkan diabetes. Setakat tahun 1920-an Dr S. Sweeney dihasilkan diabetes reversibel dalam semua pelajar sekolah perubatan dengan memberi mereka makan minyak sayur yang quality diet selama 48 jam. Tak satu pun daripada para mahasiswa dahulu diabetes. Baru-baru ini para penyelidik telah mampu menyebabkan haiwan uji untuk mengembangkan diabetes dengan memberinya makanan quality polyunsaturated fat.8, 9 hanya mengehadkan asupan lemak pada haiwan telah menunjukkan diabetes untuk menterbalikkan Jenis II diabetes.10, 11 Demikian pula, kajian klinikal dengan manusia pada diet rendah lemak juga menunjukkan pembalikan daripada penyakit. Banyak kajian telah menunjukkan diet rendah lemak berkesan dalam mengendalikan diabetes.12

Rekomendasi yang sekarang adalah menyekat semua lemak. Lemak tak jenuh tunggal, seperti minyak zaitun, tampaknya tidak merugikan diabetes dan sehingga dibenarkan dalam jumlah sedang, tetapi kerana semua lemak, termasuk minyak zaitun, dalam kalori tinggi, mereka tidak digalakkan. Lemak tepu dihalang kerana dipercayai meningkatkan risiko penyakit jantung. Terbesar pelakunya, bagaimanapun, tampaknya minyak tak tepu. 13 Kajian menunjukkan bahawa ketika lemak tak tepu daripada makanan yang dimasukkan ke dalam struktur bimbit, kemampuan sel untuk mengikat insulin menurun, sehingga menurunkan kemampuan mereka untuk mendapatkan glukosa. 14 Dalam kata lain, "kunci" pada sel yang membuka pintu bagi glukosa untuk memasuki menurunkan ketika terlalu banyak minyak tak tepu yang digunakan dalam makanan. Insulin ini kemudian tidak mampu membuka pintu. Minyak tak tepu mudah dioksidakan dan dirosakkan oleh radikal bebas. Lemak dari semua jenis, termasuk minyak tak tepu, digunakan sebagai blok bangunan untuk membran sel. Lemak tak tepu teroksida dalam membran sel boleh menjejaskan fungsi sel, termasuk kemampuannya untuk membiarkan hormon, glukosa, dan substansi lain mengalir masuk dan keluar daripada sel. Oleh kerana itu, diet quality polyunsaturated halus minyak sayur mempromosikan diabetes. Sebuah diet rendah minyak tersebut membantu meringankan gejala. Kerana semua lemak juga meningkatkan kenaikan berat badan, yang terbaik untuk mengelakkan mereka sebanyak mungkin.

Kesimpulan

Ada satu lemak yang penderita diabetes boleh makan tanpa rasa takut. Bahawa lemak adalah minyak kelapa. Tidak hanya tidak memberikan sumbangan untuk diabetes, tetapi membantu mengatur gula darah, sehingga mengurangkan kesan daripada penyakit. Nauru orang yang mengkonsumsi sejumlah besar minyak kelapa selama beberapa generasi tanpa pernah menemui diabetes, tetapi ketika mereka ditinggalkan untuk makanan dan minyak lain hasilnya adalah bencana.

Seperti yang disebutkan sebelumnya dalam bab ini, minyak kelapa menempatkan kurang daripada permintaan tentang pengeluaran enzim pankreas. Ini mengurangkan stres pada pankreas selama waktu makan ketika insulin dihasilkan paling banyak, sehingga membolehkan organ berfungsi lebih efisien. Minyak kelapa juga membantu bekalan tenaga untuk sel kerana mudah diserap tanpa memerlukan enzim atau insulin. Telah terbukti memperbaiki sekresi insulin dan penggunaan darah glucose.15, 16 Kelapa minyak dalam makanan meningkatkan tindakan insulin dan memperbaiki afiniti mengikat dibandingkan dengan oils.17, 18 The Journal of the Indian Medical Association telah melaporkan bahawa diabetes taip II di India telah meningkat sebagai orang-orang telah meninggalkan minyak tradisional, seperti minyak kelapa, yang menyokong minyak sayuran tak tepu yang telah dilantik sebagai "hati-ramah." Para penulis komen tentang hubungan antara minyak tak tepu dan diabetes dan menganjurkan meningkatkan konsumsi minyak kelapa sebagai alat untuk mencegah diabetes.19

Salah satu akibat diabetes adalah kurangnya tenaga. Hal ini disebabkan oleh ketidakmampuan sel untuk mendapatkan glukosa yang diperlukan. Tanpa glukosa berkuasa aktiviti sel, metabolisme melambat dan seluruh tubuh menjadi lelah.



Patuhilah nasihat doktor anda mengenai makanan
Makanan harian yang anda patut makan bergantung kepada beberapa faktor seperti berat badan, umur, pekerjaan dan aktiviti yang dilakukan oleh anda dan keadaan penyakit anda. Adalah mustahak bahawa makanan harian mestilah seimbang iaitu, mengandungi semua bahan-bahan yang diperlukan oleh badan anda untuk kesihatan dan juga memberi tenaga untuk menjalankan tugas harian
Panduan makanan

Makanan yang patut dielakkan:
Gula
Gula melaka
Coklat
Jem
Madu
Sirap
Aiskrim
Biskut-biskut yang manis
Susu pekat
Minuman ringan
Gula-gula jeli

Makanan yang patut dikurangkan

Nasi
Roti
Ubi kentang
Ubi keledek
Ubi kayu
Jus
Daging kambing
Buah-buahan jeruk
Bahan-bahan tenusu
Makanan yang boleh dimakan dengan bebas
Serbuk lada
Rempah-rempah
Serbuk kari
Cecair – air,the, kopi,jus tomato dan limau, sup cair
Sayur-sayuran – kacang panjang, kobis, bawang, timun, lobak merah, kangkong, sawi,cendawan, bayam,tomato,bunga kobis, kacang bendi,terung, ketola.

Penjagaan berat badan
Penyakit kencing manis berlaku dengan lebih kerap di kalangan orang yang mempunyai berat badan yang berlebihan. Didapati bahawa tindakan insulin berkesan dalam orang yang gemuk
Amatlah penting bagi pengidap kencing manis untuk sentiasa ,menjaga berat badan. Kalau berat badan turun, badan dapat menggunakan gula dalam darah dengan lebih sempurna dan dengan itu, kadar gula dalam darah akan turun
Kalau anda gemuk
Kurangkan makanan !
Terutama makanan yang terlalu banyak karbohidrat dan lemak
Bersenamlah selalu
Senaman
Cuba melakukan senaman setiap hari seperti berjalan dan berkebun
Senaman yang dilakukan secara teratur adalah sangat baik untuk penyakit kencing manis kerana ini dapat menambahkan lagi pembakaran gula dalam otot-otot dan dengan itu mengurangkan kandungan gula dalam darah. Pengaliran darah juga bertambah baik
Perkara untuk diawasi : kalau anda kurang aktif dan sudah lama tidak bersenam, dapatkan nasihat doktor anda sebelum memulakan apa-apa senaman
Mengelakkan jangkitan
Pesakit kencing manis lebih mudah mendapat jangkitan daripada orang biasa. Oleh itu, anda perlu menjaga diri sendiri melalui langkah-langkah tersebut :
Selalu menjaga kebersihan diri
Tiap-tiap hari, cucikan kaki dan jari-jari kaki dengan menggunakan sabun dan air, keringkan kaki dan sapukan bedak
Mandilah selalu
Sapukan bedak di bahagian-bahagian kulit yang berpeluh berlebihan
Jaga kebersihan gigi
Menjauhkan diri dari kecederaan
Jangan berjalan tanpa kasut atau selipar
Berhati-hatilah semasa memotong kuku jari dan jari kaki
Bersih dan balutkan mana-mana luka yang ada
Berhati-hati semasa bercukur

Penjagaan kaki
Kalau peredaran darah di bahagian kaki anda tidak dapat mengalir dengan sempurna atau diganggu, ini boleh membawa akibat yang buruk dan mungkin boleh menghilangkan kaki anda disebabkan oleh jangkitan yang melarat. Oleh itu, sentiasa perlu menjaga kaki anda
Jangan menyilangkan kaki anda semasa duduk pada suatu masa yang lama
Jangan pakai kasut yang ketat
Sentiasa urutkan kaki anda
Tiap-tiap hari, berbaringlah dengan meletakkan kaki di paras yang lebih tinggi dari badan anda untuk beberapa minit

Apakah bahaya kalau penyakit kencing manis tidak dirawat atau dikawal dengan baik.
Penyakit ini akan melarat sehingga mendatangkan akibat-akibat buruk seperti :-
Buta
Kerosakan buah pinggang
Sakit jantung dan penyakit lumpuh
Darah tinggi
Penyakit saraf
Ini boleh mengakibatkan pesakit hilang deria di bahagian kaki dan tangan. Ia tidak dapat merasai sakit, panas dengan itu boleh mencederakan diri sendiri tanpa disedari
Jangkitan yang menyebabkan Gangrene (tisu-tisu mati) yang boleh mengakibatkan kehilangan kaki
Tidak sedarkan diri
Kalau tidak dirawati dengan serta merta, pesakit boleh maut
Anda boleh mengelakkan akibat-akibat buruk ini kalau anda menjaga diri anda dengan baik
Mengidap penyakit kencing manis tidak bermakna anda hidup seperti dipenjarakan
Kalau anda ikut langkah-langkah dalam rawatan dan kawalan penyakit ini, anda boleh menikmati kehidupan yang penuh dan bahagia
0 Responses